68 éve született Mansfeld Péter



1941. március 10-én megszületett Mansfeld Péter



Az általános iskola nyolcadik osztályának elvégzése után esztergályos ipari tanuló lett.
1956 októberében csatlakozott a Széna téri felkelőkhöz. A harcokban nem vett részt, de gépkocsin fegyvert, élelmiszert szállított. Összekötőként járt az Óbudai Schmidt-kastélyban és a Szabad Nép székházban.

A forradalom bukása után folytatta az iskolát. 1958 februárjában barátaival elhatározták, hogy rendőrök és munkásőrök lefegyverzése révén fegyvert szereznek és ellenálló csoportot szerveznek.

Február 17-én elrabolták az osztrák követség előtt posztoló rendőrt, akitől elvették fegyverét, majd szabadon engedték.
További akcióik nem jártak sikerrel.


1958. február 19-én letartóztatták és szervezkedésben való részvétel címén, november 21-én életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték. Megvárták míg betölti a 18. életévét és másodfokon - 1959. március 19-én Vágó Tibor legfelső bírósági tanácsa az eredeti ítéletet halálbüntetésre súlyosbította. Az ifjú forradalmárt 18 nappal 18. életévének betöltése után kivégezték.


Mansfeld Pétert 1990-ben rehabilitálták és újratemették.

Hintsch György Irgalmatlanul címmel 1994-ben dokumentumfilmet készített róla. 1996-ban posztumusz Magyar Örökség kitüntető címet kapott.

2002-ben felavatták emléktábláját a Csepeli Műszaki Szakközép- és Szakmunkásképző Iskolában.




Nincsenek megjegyzések: