Pentaton ereszkedő - kvintváltó stílus
A pentaton ereszkedő dallamok nagy tömegének befogadását a népzenekutatás a nagy ótörök népek hatásának tulajdonítja, akikkel a magyarság az I. évezred közepétől szinte a honfoglalásig politikai közösségben élt.
E dallamok nagy ambitusúak, melodikusak, kedvelik a kifejező nagyobb hangközlépéseket, hangzási keretük az oktáv; az ereszkedő dallamot szívesen osztják két szakaszra, két centrális hang köré rendezve a motívumokat ("diszjunkt pentatónia").
Ebből az elrendezésből kristályosodhatott ki a kvintváltó stílus, mely a magyar nép hallásmódját oly nagymértékben befolyásolta, hogy még más stílusokat is magához idomított. A Volga-Káma vidékén gyűjtött dallamokban feltűnő magyar és cseremisz - csuvas dallampárhuzamok - túl a zenei vonatkozásokon - őstörténeti kérdések felé vonzották a kutatók figyelmét. Az újabb kutatások azonban - a hatások irányával és korával kapcsolatban -óvatosságra intenek.
Stílusrétegei:
A. A pentatónia hangjait egyenrangúan kezelő, nyomokban kvintváltó, régi dalok, melyeknek legklasszikusabb alakja a négy-kvartos ( l-m, s-r, r-l, d-s ), "Páva" -csoport.
Példák:
"Röpülj páva, röpülj...
""Hol háltál az éjjel cönögemadár ...
""Béreslegény...
""Aranyos kis boros üvegem...
""Túr a disznó a verömbe ...
""Éva, szívem, Éva ..."
B. A merevebben kvintváltó és pentatóniában is szegényedő (pien-hangokkal feltöltődő) csoportok.
Példák:
"Erre gyere amerre én ...
""Megházasodtam, te Miska...""
C. A kétütemes motívumok ismétlésével vagy szekvenciázó ismétlésével kibővített (hatsoros) - talán hangszeres eredetű - kvintváltó darabok, valamint a "Citrusfa" csoport
(1. sor g'-c 2. sor g'-d).
Példák:
"Kocsira ládát ...
""Szőllőhegyen keresztül ...
""A citromfa levelestől, ágastól..."
Kicsi lovam térdig megyen a sárba ..."
"Dunaparton van egy malom ..."
D. Szeszélyes dallamvezetésű, más (pl. pszalmodizáló) stílusok felé mutató csoport.
Példák:
"Lóra csikós, lóra...
""Ködözik a Mátra. eső akar lenni..."
"Az hol én elmegyek ..."
"Imhol kerekedik ..."
"Kaszálómban van egy nyárfa..."
E. A pentatóniát már csak emlékként őrző ereszkedő tételek a legújabbak (18-19. század). Alkalmazkodó ritmusuk az új stílust készíti elő.
Példák:
"Elszaladt a lovam cédrusfa erdőbe..."
"Elveszett a lovam..."
"Azt hittem, hogy nem kellek katonának..."
forrás: www.hagyomanyokhaza.hu
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése